بررسی اسامی افراد در شهر مکه از ریاست عبدالمطلب تا رحلت پیامبر (ص)( 11ه.ق-.../ 632-520 میلادی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده زهرا دهقان منشادی
- استاد راهنما عبدالرحیم قنوات غلامرضا صدیق اورعی
- سال انتشار 1394
چکیده
عوامل مختلفی در انتخاب نام افراد تأثیرگذار است. این موضوع اندیشمندان علوم اجتماعی را برآن داشته است تا با بررسی اسامی افراد یک جامعه به شناخت ابعاد تازه ای ازآن جامعه دست یابند. هدف از این پژوهش آن است تا با بررسی اسامی افراد در دوره زمانی حدود 113 سال- از ریاست عبدالمطلب بر قبیله قریش تا رحلت پیامبر(ص)- به اطلاعات تازه ای از جامعه مکه در عصر مقارن ظهور اسلام دست یابد. برای این منظور ابتدا اسامی افراد از منابع مختلف تاریخی مانند نسب نامه، سرگذشت نامه ها و طبقات استخراج، سپس با کمک کتاب های لغوی معنایابی و در گروه های مختلف دسته بندی شد. در آخرین مرحله داده های به دست آمده با توجه به آمار هریک از اسامی و همچنین اطلاعاتی که از اوضاع فرهنگی و اجتماعی مکه در دوره مذکور گردآوری شده بود، تحلیل گردید. بر این اساس دانسته شد داشتن بعضی صفات مانند سخاوتمندی، هوش، توانگری و برتری از ویژگی های مطلوب برای مردان و زنان بوده است. از اسامی مذهبی و نام هایی که دارای معنای شجاعت، ریاست، هدیه و آرزو برای طول عمر بود به اهمیت و صفات مطلوب مردان پی برده شد. همچنین از نام های زنان که دارای معنای زیبایی، آرامش بخشی و آرزو برای فرزندآوری است، به نگرش جامعه آن دوره درباره زنان دست یافته شد. در این پژوهش با توجه به سخنان پیامبر(ص) درباره نامگذاری افراد و همچنین نام هایی که توسط ایشان بعد از گروش افراد به اسلام تغییر یافته بود، به الگوی نامگذاری افراد در اسلام نیز پرداخته شده است.
منابع مشابه
بررسی سریه ها و ماموریت های تبلیغی از فتح مکه تا رحلت پیامبر (ص)
در این تحقیق به موضوع سریه ها و مأموریت های تبلیغی پیامبر اسلام(ص) از فتح مکه تا رحلت ایشان پرداخته شده است. علل و چرایی انجام این سریه ها و اهداف و نتایجی که این سریه ها در طولِ مدتِ پس از فتح مکه داشته اند، از مهمترین دلایلِ انجام این تحقیق بوده اند. اینکه پیامبر(ص) پس از فتح مکه برای گسترش آیین اسلام سریه های بسیاری را انجام داد که این موضوع سبب تحکیمِ شرایع اسلام در شبه جزیره گردید. و تأکید بر ...
جریان شناسی سیاسی جامعه اسلامی از فتح مکه تا رحلت پیامبر (ص)
ساکنان جزیره العرب در فاصله زمانی فتح مکه تا رحلت پیامبر (ص) در حال کسب بزرگ ترین تجربه ی سیاسی خود بودند. در این برهه از زمان مردمی که فهم سیاسی ایشان در حد پذیرش نظام های پدرسالارانه بود؛ در پرتو اسلام به سمت تشکیل امت اسلامی و حکومت متمرکز پیش رفتند؛ و به لحاظ اجتماعی دوره ای متفاوت از قبل را تجربه کردند. علی رغم اینکه به نظر می رسد در این دوره زمانی با وجود شخص پیامبر(ص) جریان های جانبی و ح...
بافت اجتماعی مدینه از ورود اسلام تا رحلت پیامبر (ص)
هدف کلی این تحقیق بررسی مهمترین ویژگیهای اجتماعی مدینه قبل از ورود اسلام به این شهر و تاثیر آن در گسترش اسلام است؛ که با تاکید بر اختلافات داخلی بین قبایل یثرب جاهلی و نقشی که وجود این اختلافات در پذیرش اسلام در این منطقه داشته ، صورت گرفته است. روش مورد استفاده در تحقیق حاضر تاریخی – جامعه¬شناختی با تکیه بر نقد تاریخی متون است. برای بررسی عوامل طبیعی موثر بر قبایل و مناسباتشان با یکدیگر و روشن...
دولت – شهر پیامبر (ص)
دولت – شهر پیامبر اسلام اصطلاحی است که به جامعه سیاسی جدید التاسیس مسلمانان در شهر یثرب اطلاق می شود این نوع از ساخت سیاسی /حقوقی متعاقب هجرت پیامبر اسلام در سال 622 م . بدان شهر شکل گرفت و به همین لحاظ درتاریخ اسلام با عنوان شهر پیامبر ؛ مدینه النبی نامیده شده و شهرت یافت این مقاله تفسیر گونه ای است که بر سندی سیاسی از پیامبر اسلام که دراوایل هجرت به یثرب تهیه و به تایید مهاجر و انصار و دیگر ش...
متن کاملنقد روایات موضوعه در تبیین آیات درباره پیامبر اکرم(ص) از هجرت تا رحلت
دروغ پردازی در مورد پیامبر(ص) در زمان حیات خود ایشان شکل گرفت و پس از رحلت پیامبر(ص) به سرعت گسترش یافت. این روایات جعلی تمام جنبههای زندگی و شخصیّت پیامبر(ص) اعم از رسالت، هجرت، منزلت، و نحوه رفتار و عملکرد اجتماعی، سیاسی و خانوادگی ایشان را در برمیگیرد که بخش عمده آن مربوط به زمان پس از هجرت پیامبر اسلام(ص) است. بنابراین، شناخت صحیح سیره و شخصیت پیامبر(ص) به ویژه اگر در تبیین آیات قرآن به کار ...
15 صفحه اولنقش و عملکرد منافقین در تاریخ صدر اسلام از بعثت تا رحلت پیامبر اکرم (ص)
پیامبر اسلام (ص) در طی دوره بیست سه ساله رسالت خویش در سه جبهه درگیر بود. جبهه اول مشرکان ، جبهه دوم یهودیان بودند و جبهه سوم منافقان بودند.. خطر اینان برای اسلام بسیار زیاد بود چرا که امکان تشخیص توطئه آنان برای مسلمانان امکان پذیر نبود .. در قرآن کریم آیات زیادی درباره این جریان وجود دارد ، هم چنین در روایات متعددی به این گروه اشاره شده است. از نتایج این پژوهش چنین بر می آید که منافقین در ط...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023